Citáty

           Ahojte! :) 
     Zajtra všetkým školopovinným deťom oficiálne končia prázdniny a nastupujú opäť po dvojtýždňových prázdninách, ktoré som vám mimochodom strašne závidela, späť do jamy levovej! Ale berte to s nadhľadom a buďte radi, že môžete sedieť na hodine, počúvať nudné reči dejepisára a pritom pomaly zaspávať na lavici v hrejivom náručí matky školy a nemusíte chodiť do práce, kde vám platia almužnu, nechať sa pritom vytáčať do nepríčetna nielen kolegyňami ale aj klientmi a ešte nemáte pri tom všetkom nárok ani na poriadnu dovolenku! 
     Na moju prosbu ohľadom tém na články sa mi ozvala zatiaľ len jedna osoba, ktorej srdečne ďakujem. Chcela, aby som napísala článok na tému: "Moje obľúbené citáty". Tak snáď ulahodím jej ale aj vám ostatným.
    Určite nie som jediná osoba žijúca pod Slnkom, ktorá má pár svojich vybraných citátov zaradených do rebríčka obľúbené. Ako vlastne citáty vznikajú? Je možné, aby aj obyčajný, neštudovaný, nepopulárny človek bol zaradený medzi tvorcov jedného z nich? Je vôbec takýto človek hodný toho, aby sa pod nejakým výrokom zverejňovalo jeho meno? Boli by ľudia schopní uveriť tomu, že aj obyčajný laik môže v sebe splodiť veľkolepú myšlienku? Ja osobne som schopná tomu uveriť, dokonca som sa párkrát ocitla v situáciách, kedy niekto z mojich priateľov len tak v bežnej spontánnej chvíli zo seba dostal myšlienku, poznámku hodnú toho aby bola zvečnená, zachovaná u mňa v pamäti a zapísaná v mojom vlastnom domácom archíve. 
      Obľubujem čítanie kníh a vo svojej knižnici ich mám kvantum od sci-fi príbehov, ktoré som čítala ešte ako 13-ročné dieťa, až po biografické knihy, ktoré momentálne preferujem. Miesto v mojej knižnici sa však nikdy neminie pre knihy, ktoré hneď v úvode obsahujú výrok. Dokonca vyhľadávam práve takéto knihy a týmto vyzývam všetkých autorov, aby do svojich diel vkomponovali nejaký citát, ten dokáže knihu ozvláštniť, ba čo viac, robí ju ešte viac v mojich očiach výnimočnejšou a hodnotnejšou. Väčšina mojich obľúbených citátov pochádza práve z kníh, hoci je pravdou, že často zvyknem v polovici deja objaviť skvelú myšlienku, ktorú si hneď zapíšem a sama prehlásim za výrok. Občas objavím skvelý citát v texte piesní, ktoré neustále počúvam. No v dnešnej dobe môžete nájsť plnohodnotný citát aj pod niektorou z fotiek nejakej pubertiačky, ktorá ani sama nechápe, čo znamená, no dá si ho tam, len aby pod fotkou nezostalo prázdne miesto alebo aby upútala pozornosť iných. To isté pre mňa znamenajú aj výroky na maturitných oznamkách. Spolužiaci sa nikdy nevedia dohodnúť ako kolektív na jednom, ktorý by vyhovoval každému a tak si tam dajú prvý, ktorý niekomu z nich padol do oka v autobuse po ceste do školy. Radšej ho tam vôbec nedávajte, kazí to potom celkový dojem.
     Každý citát by mal so sebou niesť určité posolstvo pre toho, kto ho číta. Mal by byť večný, nestarnúci, kráčajúci za každých okolností s dobou. Nemal by niesť bezduché myšlienky. Mal by nás donútiť hlbšie sa nad jeho pointou zamyslieť a ak sa dá, mal by pre každého z nás odzrkadľovať jeho pravdu. Mal by nás obohatiť, povzbudiť a niekedy možno aj potešiť. Mal by byť unikátny no nie univerzálny. 
     Ľudia sa určite snažia dávať citáty do povedomia rôznymi spôsobmi. Páčilo sa mi ako to vyriešili v Prahe. Na každú z drevených lavičiek na Václavskom námestí umiestnili jeden citát, výrok napísaný po česky ale aj po anglicky pre zahraničných turistov. Veľmi šikovný nápad a hlavne je pre verejnosť nenútený. To isté by som zaviedla všade vo svete, nech sa ľudstvo vzdeláva pri každodennej činnosti.
     Aby som už toľko nerečnila o zbytočnostiach podelím sa s vami o pár mojich naj citátov. Nesnažte sa ich pochopiť, jednoducho ich bez zbytočného premýšľania akceptujte. Každý jeden z nich je môjmu srdcu blízky z nejakej zvláštnej príčiny, ktorú niekedy sama nedokážem vysvetliť. 

"Láska je ako mexická vlna. Musíte ju odoslať a dúfať, že sa cestou okolo štadióna nestratí, že nezmizne. Že časť citu pošlú iní ľudia ďalej a že časom dorazí až k vám. Občas to trvá, ale tak už to chodí. Máločo prebieha predvídateľne." - Maxim E. Matkin
"Až keď sa vyrúbe posledný strom, otrávi posledná rieka, uloví posledná ryba, až vtedy pochopíme, že peniaze sa nedajú jesť..." - Indiáni kmeňa Cree
"Vždy je lepšia facka ako žiarlivá otázka. Facku ustojíš alebo vrátiš. Ale na otázku aj keď neodpovieš, tak odpovieš." - Boris Filan
"Ľudia nedokážu oceniť prítomnosť a naplniť ju životom, túžia toľko po lepšej budúcnosti a koketujú toľko s minulosťou." - Johann Wolfgang Goethe
"Verím vo všetko pokiaľ to nie je vyvrátené. Takže verím v rozprávky, v mýtusy, v drakov. Existuje to aj keď iba v tvojej mysli. Kto povedal, že sny a nočné mory nie sú skutočné pokiaľ sú tu a teraz?" John Lennon
"Aby človek zrodil tancujúcu hviezdu, na to musí mať v sebe zmätok." - Nietzsche
"Pozri sa do svojej knižnice a zhodnoť, kým si - tituly, ktoré tam uvidíš, sú titulmi tvojich myšlienok, lebo tie najmocnejšie idey sa ukrývajú v knihách." - l&s

     Ak by som ich tu chcela zverejniť všetky musela by som ich prepisovať do zajtra rána. Verím, že sa niektorý z nich zapáči aj vám. Dúfam, že som iniciátorke tohto článku splnila jej prosbu tak ako ona sama očakávala. :) Znova vás vyzývam napíšte do komentára váš obľúbený citát. Nebojte sa a nehanbite sa!
     Prajem vám krásny a hlavne rýchly pracovný týždeň! :) 


Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Kodaň

Kreativita level 100

Som introvert?