Atopický ekzém

     Ahojte priatelia. :)
     Najprv by som sa vám chcela ospravedlniť za to, že som dlho nepridala žiaden nový článok. Nebolo to však preto žeby som nechcela, ale preto lebo som pri všetkom tom predvianočnom zhone jednoducho nestíhala. Veď to poznáte na Štedrý večer musí byť všetko tip top ako zo škatuľky a tak týždeň vopred mamičky doma šalejú z toho čo majú skôr povysávať, poumývať, či majú napečené všetky koláče, ktoré mali mať, či je dom vyzdobený ako z katalógu o bývaní, či ich manžel už niekde zohnal vianočný stromček a kapra a do toho stíhajú ešte aj starosti okolo detí a vlastnej práce. Okrem toho je dnes posledná (štvrtá) adventná nedeľa. Pri obede sme už teda pálili všetky sviece na venci. Mladší členovia rodiny sú celí bez seba z toho, že presne o týždeň príde Ježiško a postupne hádajú či im donesie tie darčeky, ktoré si priali. U nás doma to však vyzerá tak, že každý druhý člen domácnosti je chorý a tí zvyšní zdraví sa o tých chorých staráme, vyvárame im čajíky, meriame každých 20 minút teplotu a robíme im spoločnosť v ich nekončiacom stereotypnom dni.
     Predchádzajúce dva blogy boli skôr na vtipnejšiu, srandovnejšiu a uvoľňenejšiu nôtu. Oba boli z môjho života. Dnešný článok sa ma bude tak isto týkať, no bude skôr odbornejší a možno ozrejmí aj vám ľuďom, ktorí netrpíte ekzémami aké to je s touto chorobou žiť a v koľkých veciach sa my atopici musíme každý deň obmedzovať, aby sme čo najviac oddialili vypuknutie toho najhoršieho.
     ČO JE ATOPICKÝ EKZÉM? 
     Atopický ekzém je jednou z najčastejších chorôb kože. Vieme, že je do značnej miery podmienený dedičnosťou a pri jeho vývoji sa uplatňujú predovšetkým dva faktory – porucha štruktúry kože a atopia. V koži pacientov s atopickým ekzémom je nedostatok niektorých tukových látok, ktoré sú dôležité pre udržiavanie ochrannej bariéry kože proti pôsobeniu látok z vonkajšieho prostredia. Ako atopia sa označuje geneticky podmienená predispozícia k vývoju precitlivenosti (alergie) na rôzne alergény vonkajšieho prostredia. Medzi najčastejšie faktory vonkajšieho prostredia provokujúce vývoj ekzémových prejavov patria vzduchom šírené alergény (roztoče, pele, vzdušné plesne, rôzne prachy, látky zvieracieho pôvodu) a potravinové alergény (napr. vajíčka, citrusové plody, kakao, orechy, mak, kravské mlieko), ktoré sa do kože dostanú krvným obehom z čreva. Ekzémové prejavy môžu výrazne zhoršovať aj rôzne fyzikálne podnety, vedúce k nealergickému uvoľneniu zápalových látok v koži (mechanické dráždenie, napríklad vlneným oblečením, prehriatie organizmu) a psychické vplyvy. Ochorenie sa zvyčajne prejaví už v prvých mesiacoch života, ale prvé príznaky sa môžu objaviť v ktoromkoľvek veku, v dospelosti však vznikajú už len zriedkavo. Vo väčšine prípadov sa intenzita ťažkostí s vekom zmierňuje, po 15. roku života klinické prejavy u väčšiny pacientov ustupujú, môžu však pretrvať až do dospelosti. Priebeh atopickej dermatitídy je chronický, charakteristický striedaním období výrazných ťažkostí s obdobiami relatívneho pokoja, často však zapálené ložiská na koži pretrvávajú aj veľmi dlho. Lokalizácia ekzémových prejavov sa typicky mení s vekom. U dojčiat býva zápal prítomný najčastejšie na koži líc, u väčších detí postihuje najmä oblasti zhybov končatín (lakťové a podkolenné jamky) a u dospelých čelo, ruky a predkolenia.
     AKO LIEČIŤ ATOPICKÝ EKZÉM? 
     V prvom rade treba zájsť za dermatológom, kožným lekárom, ktorý vás vyšetrí a určí o akú diagnózu ide. Buď nastane liečba nárazová rôznymi kortikoidovými masťami, ktoré zaberú hneď po dvoch dňoch premasťovania pokožky, alebo sa nastaví liečba prostredníctvom upravenia stravy, používania kozmetických prípravkov (šampóny, sprchové gély, mydlá), takisto je potrebné používať také pracie prostriedky, ktoré nie sú príliš avivážované a neškodia pokožke. 
     Život človeka atopika je ťažký po každej stránke. Skúste si predstaviť, že ste malé dieťa, trpíte týmto ochorením, prídete do škôlky, všetky deti majú krásnu hebkú pokožku a potom sa pozriete na seba a vydíte do krvi vyškriabané lakťové záhyby, všade po tele samé chrasty a neustále sa cítite ako stará vyschnutá šupka od banánu. Zlý vplyv to má hlavne na dieťa v pubertálnom veku, keď si to už viac uvedomuje a vidí ako jeho rovesníci môžu bez problémov jesť a piť čo sa im zachce, nemusia sa hanbiť obliecť si tričko s krátkym rukávom a nikto sa ich nevypytuje čo za divné červené fľaky to po tele má a či ho náhodou doma netýrajú. Vekom si na to zvykne asi každý, no podvedome nám v hlave bliká červená výstražná kontrolka, čo keď akurát vtedy, keď pôjdem na svadbu, mi niečo kožu podráždi a zase sa raz budem musieť hanbiť a skrývať za svetre?!
     Ja trpím atopickým ekzémom už od mojich piatich rokov. Keď som bola malá ani som to veľmi nevnímala. Jediné čo mi vtedy vadilo, boli neustále zákazy od mojich rodičov, že nesmiem jesť čokoládu, stále som musela byť nakrémovaná. Teraz keď som staršia to už chápem a niekedy mi to lezie riadne na nervy. Vždy pri sebe nosím krém ako prvú pomoc pri pocite suchej pokožky, stále však nemôžem konzumovať určité jedlá, dokonca si ani len nemôžem obliecť to čo sa mi páči.
AKO ČO NAJDLHŠIE UDRŽAŤ POKOŽKU V STAVE BEZ EKZÉMU?
1. NEUSTÁLE JU PREMASŤOVAŤ!
Je jedno či sa vám spolužiaci alebo kolegovia budú vysmievať za to ako mastne pôsobí vaša pleť. Dôležité je to aby ste sa vy sami cítili komfortne bez pocitu svrbenia a pálenia. Preto ak máte nastavenú liečbu v podobe mastí, dodržujte ju tak ako vám ju váš lekár predpísal. Nevynechajte ani jeden deň! Sama som to kedysi takto robila, keď mi bolo dobre nenatierala som sa, no to bola najväčšia chyba akú som mohla urobiť. Ak by som to praktizovala pravidelne mohla som mať krásnu kožu o týždeň dva dlhšie než som mala. 
2. VODA NIE JE NÁŠ PRIATEĽ!
Voda nerobí príliš dobre atopickej pokožke. Je dobré, keď nepreferujete dlhé kúpanie a vylihovanie vo vani. Zbytočne sa koža vysušuje, rozmočuje a potom aj dlhšie regeneruje. Preto uprednostňujte krátke a rýchle sprchy. Najlepšie je ak používate aj šampón a sprchový gél, ktorý vám nevysušuje pokožku ale práve naopak ju za každých okolností hydratuje. Nepoužívajte mydlá! Tie tak isto nie sú našimi priateľmi.
3.NEKONZUMUJTE JEDLÁ, KTORÉ SÚ PRE VÁS SPÚŠŤAČMI!
Ak váš lekár zistí, že máte alergiu na niektoré potraviny a povie vám ako mne, aby ste nekonzumovali napr. med, citrusy, ryby a iné morské živočíchy, mlieko, sladkosti, bravčové mäso.. Naozaj tie potraviny nekonzumujte. Je lepšie byť na diéte a cítiť sa fajn, ako konzumovať jedlá, ktoré nám škodia, mať plný žalúdok, no na druhej strane kožu v dezolátnom stave. 
4. VYHÝBAJTE SA ALERGÉNOM!
Vyhýbajte sa veciam. stromom, živočíchom na ktoré ste alergický. Viem, že v prípade keď ste alergický na roztoče, tak to veľmi nejde. Ale ak ste alergický napr, na srsť mačky alebo psa a máte ich doma, musíte si vybrať, či si ich necháte, alebo sa ich zbavíte. Ja mám presne takýto problém ale našich maznáčikov sme si nechali, len sa musím vyhýbať kontaktu s nimi, čo mi úprimne povedané príliš nejde. :D 
5. OBLIEKAJTE SI VECI VYROBENÉ ZO 100% BAVLNY!
Tento bod je problém hlavne pre dievčatá, aby si nekupovali oblečenie tmavé a príliš farbené a hlavne žiadne umeliny. Mali by ste preferovať 100% bavlnu najlepšie ak je biela a nie farbená. Priznám sa s týmto mám problém aj ja a príliš to nedodržiavam, ale keď ma po 20 minútach začne kusať sveter, kožu by som si vtedy najradšej celú do krvi vyškriabala a sveter roztrhla na dve polky, potom si poviem, že už by som aj tento bod mala zmeniť ale zatiaľ stále neúspešne. :( 
6. NESTRESUJTE SA!
Nie je dobré ak ste dlhodobo pod stresom. Viem, že niekedy máme všetci ťažšie životné obdobie, stresuje nás mnoho vecí, či už je to škola, práca, rodinné problémy, nezaplatené faktúry a. i., no vedzte, že toto všetko sa po čase odrazí na našej pokožke. Nie len zvýšeným výskytom akné, ale práve aj ekzémami. Keď je človek v strese, zvykne sa nadmerne potiť. Potom sa vylučuje určité množstvo odpadových látok z tela, preto nie len zapácha ale svojou kyslosťou škodí. Preto sa vždy po náročnejšom dni osprchujte a zmyte zo seba všetky špiny toho dňa.
     Ľudia, ktorí trpíte atopickým ekzémom súcitím s vami, tým ktorí sa úspešne vyliečili tichučko závidím a som rada, že už je to za vami. Všetci tí, ktorí máte v rodine alebo za priateľa atopika, berte na nás prosím ohľad, verte či nie, no ale ani my sami nie sme z tohto stavu nadšení. Snáď bol tento článok čo najviac poučný. Ak by ste niekto chceli čítať o atopickom ekzéme niečo viac a možno trošičku odbornejšie než som to písala ja prikladám oficiálnu stránku mojej pani doktorky.  http://dermalauta.sk/   

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Kodaň

Kreativita level 100

Som introvert?